ورزش و استرس

هر کس مثل بنده زمانی تپش قلب داشته می دونه که يکی از بيماريهای خيلی ناراحت کننده است. قلب آدم دايم مثل وقتی که با آخرين نا ميدوی با آخرين نيرو می تپه و دايم آدم احساس ضعف و قلب-درد می کنه. نميتونه راحت بخوابه يا درس بخونه يا نماز بخونه و نميتونه تمرکز روی هيچ کاری داشته باشه. من اولين بار وقتی پشت کنکور بودم تپش قلب گرفتم و تا حدود ۳-۴ سال مشکل داشتم. وقتی اين اتفاق افتاد فکر کردم علتش روانيه و شروع کردم به مطالعه کتابهای روانشناسی مخصوصا تمام کتابهای خانم کارن هورنای روانشناس آمريکايی رو خوندم. اين کتابها روشی بنام خودکاوی رو پيشنهاد می کرد و مدعی بود استرس بعلت وجود تضادهای خيلی عميق در روح انسانه و اينکه بايدها و نبايدها و انواع غرورها علت تمام مشکلات ما هستن. شايد برای مدت ۱ سال واقعا اين روشها رو دنبال می کردم آدم بايد سعی می کرد احساسات درونيش رو بيرون بريزه و سعی نکنه هيچ چيزی رو به خودش تحميل کنه.

حتما ميتونيد حدس بزنيد که اولين نتيجه اين کار متاسفانه سست شدن اعتقادات آدمه و اصولا نتيجه دومی هم نداره! اما از چند سال پيش که بطور اتفاقی تصميم گرفتم ورزش کنم بدون اينکه اون وقت خيلی متوجه بشم مشکلم از بين رفت. واقعيتش فکر می کنم علت اينکه سال چهارم دبيرستان تپش قلب گرفتم استرس کنکور نبود بلکه علتش اين بود که ما رو تعطيل کرده بودن تا تو خونه تمام وقت درس بخونيم در نتيجه من در طول روز کوچکترين تحرکی نداشتم و قلبم بشدت ضعيف شده بود طوری که وظيفه عاديش رو هم ديگه بزحمت و با احساس ضعف شديد انجام ميداد. بنابراين به شما هم توصيه ميکنم برای احساس شادابی و سلامتی و تمرکز حتما ورزش کنيد. کافيه مثلا روزی ۵ دقيقه بدويد يا چند تا شنا يا بشين پاشو بريد خلاصه يجوری به قلب و سيستم تنفسی تون فشار شديد وارد کنيد البته مواظب باشيد سرما نخوريد!

  
نویسنده : محمد ; ساعت ۸:٤۱ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱۳ بهمن ،۱۳۸۳