ترافيک

حالا که مدتی از اجرای طرح عدم تغيير ساعت گذشته است و تا حدودی آثار آنرا ديده‌ايم شايد بتوان قضاوت بهتری راجع به آن داشت. مساله واضح اين است که با اين طرح خواندن نماز صبح تا حدودی سخت شده است اما در مورد آثار اجتماعی آن .. چند وقت پيش ديدم يک روزنامه اصلاح‌طلب تيتر زده بود که در اثر اجرای اين طرح ساعات ترافيک صبحگاهی يک ساعت افزايش يافته است. احتمالا اين را بمعنای بدتر شدن وضع ترافيک گرفته بود. اما بنظرم مساله خيلی ساده است. کسانی که شبکه می‌خوانند می‌دانند که ترافيک وقتی پيش می‌آيد که همه بخواهند با هم از مسير استفاده کنند. برای کاهش ترافيک مثلا در شبکه‌های بی‌سيم (استاندارد ۸۰۲.۱۱) به هر فرستنده‌ای که بخواهد اطلاعاتی را روی کانال ارسال کند می‌گويند يک زمان تصادفی صبر کن. در نتيجه احتمال ارسال همزمان کاهش ميابد. حالا هم وضع همين است. موضوع اين است که حجم کل ترافيک ثابت است. حالا اگر اين ترافيک را درزمان بيشتری پخش کنيم از ارتفاع قله آن کاسته می‌شود. در همين راستا دبير شورای عالی ترافيک هم از کاهش ۲۷٪ ترافيک در اثر اجرای اين طرح خبر داد. بعنوان مثال خانم‌ها هميشه برای خروج از خانه منتظر روشن شدن هوا می‌مانند. الان از صبح خيلی زود (۵.۳۰) هوا روشن است پس هر خانمی هر وقت بيدار شود خارج می‌شود و همزمانی از بين می‌رود. در مورد مردان هم با شدت کمتری همين قضيه صادق است. بعضی مردان تمايل دارند صبح‌ها بيشتر استراحت کنند و چون بعد از نماز هنوز وقت زيادی هست امکان اين کار فراهم است و خروج آنها هم همزمانی کمتری خواهد داشت.

  
نویسنده : محمد ; ساعت ٩:۳٢ ‎ق.ظ روز شنبه ٢ اردیبهشت ،۱۳۸٥